26-03-2023
DE 7 MAGISCHE WOORDEN
Ik zit in een innerlijke tweestrijd. Ja, ik smul van boeken over hoe we lezers en toehoorders (mogelijke klanten) met woorden kunnen beïnvloeden om klant te worden. En nee, ik weiger mee te gaan in de stroom van marketeers die trucjes uit de kast halen om mensen dingen te laten doen die ze eigenlijk niet willen. Laatste druist namelijk in tegen mijn waarden dienend leiderschap en authenticiteit. Leuk, die groeiende kennis over de werking van ons brein, maar het gevaar van misbruik ligt op de loer. Ik krijg dus wat jeuk van auteurs en sprekers die klakkeloos weglopen met de ideeën van bijvoorbeeld Robert Cialdini. Wat mij betreft zijn al zijn beïnvloedingsideeën alleen waardevol wanneer we ze gebruiken om de ander – en dus niet alleen onszelf / onze portemonnee (!) – écht te dienen.
Met bovenstaande in gedachten begon ik aan het boek ‘De 7 magische woorden’ van Nicol Tadema, met als ondertitel ‘Waarmee je als tekstschrijver of marketeer jouw resultaten beïnvloedt’.
Woorden – hoe klein ook – kunnen enorme impact hebben. Ze kunnen het verschil maken tussen apathie en passie. Tadema bespreekt in haar fijn leesbare boek 7 woordjes die je kunnen helpen de ander in beweging te zetten. Ik loop ze bij deze kort bij langs. Doe er je winst mee – voor die ander.
Maar
‘Alles vóór het woord maar is niet waar. Alles ná het woord maar weegt extra zwaar.’
Zaak daarom eerst datgene te benoemen waarvan je wilt dat hier de minste aandacht naar uitgaat. Vervolgens zeg je na de ‘maar’, waar je de aandacht op wilt focussen.
Voorbeeld:
Niet: De kookschool is elke avond geopend, maar is ’s morgens gesloten.
Wel: De kookschool is ’s morgens gesloten, maar is elke avond open.
Omdat
‘Met het magische woord omdat geef je mensen een reden in actie te komen.’
Onderzoekers naar bewust en onbewust gedrag vroegen mensen die bij een kopieerapparaat stonden te wachten of ze even voor mochten in de rij. Bij de ene groep gaven ze geen reden (dus geen omdat). 60 procent van de mensen in de rij liet de onderzoekers voor gaan. Bij een tweede groep volgde op het verzoek een zinnige reden. Nu liet 94 procent van de mensen de ander voor in de rij. En nu komt die: Bij een derde groep werd een totaal onzinnige reden gegeven (“Mag ik voor, omdat ik kopieën moet maken”). Ook nu liet 93 procent van de vragensteller voorgaan in de rij!
Jij
‘Je streelt het ego van jouw lezer door de lezer centraal te stellen. En daar komt het magische woord jij om de hoek kijken. Jij wordt centraal gesteld.’
Voorbeeld:
Niet: Wij beantwoorden vragen graag via de e-mail
Wel: Jij kan jouw vragen aan ons mailen
Niet
‘Zodra je niet in een zin verwerkt, gaat de aandacht vooral uit naar wat er na dit woord komt.’ Denk niet aan een paarse olifant… Zie je?
Voorbeeld:
Niet: We zijn niet bereikbaar na 16:00 uur.
Wel: We zijn bereikbaar tot 16:00 uur.
Of
‘Of zaait twijfel. Het is een manier van communiceren waar de onzekerheid van afdruipt.’
Voorbeeld:
Niet: Kan jij mij laten weten of je interesse hebt?
Wel: Ik ga ervan uit dat ik jouw interesse heb gewekt
Als
‘De combinatie van wat en als prikkelt het brein en zorgt voor een hoopvol gevoel, want wat als? Alles lijkt mogelijk, weerstand verdwijnt en een positieve mindset is het gevolg.’
Ik moet hierbij denken aan een mentor die ik eens had en in elk gesprek dat wij hadden wel eens enthousiast riep: ‘Hoe zou het zijn als…’ Wat volgde was een mooie droom / visie waarvoor je vrijwel direct warm liep. Begrijpelijk is als het favoriete magische woord van Tadema.
Ja
‘Breng je lezer in een ja-modus. Laat ze tijdens het lezen ja knikken. Letterlijk of in elk geval in het brein. Jij wil dat jouw lezer alleen nog maar ja kan denken.’
Voorbeeld:
‘Komt het uit dat ik bel?’
Ja
“Wat was het mooi weer, hè?’
Ja
‘Wilt u ook besparen?’
Ja
‘Mag ik u hier meer over vertellen?’
Ja
Handige tips dus van Tadema. ‘De 7 magische woorden’ is inderdaad een boek waarvan ik smulde. De lessen zal ik dan ook zeker toepassen. Voor jou.
De 7 magische woorden
Nicol Tadema
Koop het boek hier