Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

EGO FREE LEADERSHIP

23-02-2023

EGO FREE LEADERSHIP

EGO FREE LEADERSHIP

Voordat we effectief leiding kunnen geven aan anderen, zullen we eerst leiding moeten kunnen geven aan onszelf. Cliché? Prima. Maar laten we er in vredenaam in de praktijk dan ook mee aan de slag gaan. Tijd voor een grondige check van ons ego.

In voorbereiding op een traject over dienend leiderschap bij een grote onderneming, werd ik op LinkedIn door iemand gewezen op het boek ‘Ego Free Leadership’ van Brandon Black en Shayne Hughes. Waarbij de eerste vertelt hoe hij zelf door veel vallen en opstaan zijn ego een gezonde plek wist te geven en de tweede hoe hij hem hierin als coach heeft ondersteund. (Mochten er uitgevers meelezen: vertalen dit boek!)

Destructieve elementen
Black begint met te stellen dat de transformatie van het bedrijf waar hij leiding aan gaf, pas begon toen hij erachter kwam welke destructieve elementen zijn ongezonde ego had. ‘I learned that my need to be right, coupled with a robust fear of failure, made me defensive and argumentative; unbeknownst to me, these tendencies had far-reaching negative impacts on my colleagues and the company’.

Hughes beschrijft ons ego als ‘a constant preoccupation with our self-worth’. We hebben allemaal onze overtuigingen en angsten wat betreft wat we waard zijn, zo zegt hij. En dit veroorzaakt ons gedrag waarmee we onszelf beschermen of juist promoten wanneer we stress ervaren. Bewust – maar vaker onbewust – vragen we onszelf af of we wel competent zijn, gerespecteerd worden, intelligent genoeg zijn, anderen ons aardig vinden, ons knap vinden, of we wel mogen meedoen. Wanneer ons egosysteem wordt getriggerd, vluchten we in bijvoorbeeld het vermijden van conflicten, het beschuldigen van anderen, perfectionisme, woede-uitbarstingen, veroordeling van anderen en onszelf, het niet vragen om hulp en het voeren van eindeloze discussies om ons gelijk te halen. ‘Our ego can’t stand failure, incompetence, or weakness, so it avoids what is truly challenging us.’

Transparantie
Wat we willlen, is dat anderen ons zien als competent, aardig, ethisch en sterk. En dus trekken we alles uit de kast om dit voor elkaar te krijgen. Pas wanneer we dit inzien en hier open over durven te praten, kunnen we echt positief verschil maken en bouwen aan een veilige werkomgeving voor de mensen aan wie leiding geven. Hughes: ‘The level of transparency of the senior leader in any organization directly influences how safe it is for others to open up.’ Hoe minder transparant de leider, hoe gevaarlijker het voor medewerkers kan voelen open te zijn over eigen tekortkomingen.

Hughes maakt onderscheid tussen ‘being at the mercy’ en ‘being at the source’.

Being at the mercy betekent dat je gericht bent op jezelf, je gevoel afhankelijk is van anderen en de omstandigheden en je een win-lose mindset hebt. At the source betekent dat je gericht bent op de vraag wat je wilt creëren, je beseft dat het begint bij jouzelf en de uitkomst duurzaam is voor zowel jezelf als voor anderen. Wanneer je hierin wilt veranderen, wilt groeien van ‘being at the mercy’ naar ‘being at the source’, zul je hier zelf het voortouw in moeten nemen. ‘This means, first and foremost, that you work on yourself. You must acknowledge and address your own behaviors and look for your responsibility in these dynamics. If the CEO doesn’t commit, the management team will not.’

Angsten herkennen
Wat dan concreet te doen? Allereerst onze eigen angsten herkennen en erkennen. ‘Unless we address the underlying anxiety, pushing ourselves to do the opposite or ‘right’ behavior is usually just hindering progress in another way. […] Transformation comes when we consciously connect with goals not tied to our self-worth and use this emotional clarity to inspire action in the present moment.’

Veiligheid is zoals gezegd cruciaal. Voor de leidinggevende zelf en voor zijn of haar medewerkers. Wanneer we ons veilig voelen, kunnen we ook de stap zetten van ‘at the mercy’ naar ‘at the the source’. Black deelt hoe hij zelf die veiligheid stapje voor stapje creëerde:

  1. Eliminate seemingly innocuous (onschuldig) but detrimental (schadelijk) daily behaviors
  2. Address issues openly, without judgment
  3. Grow more comfortable with being vulnerable
  4. Empathize with others, even when your egosystem is triggered

Winst
De winst van dit alles? Te veel om op te noemen! Hoeveel effectiever is het immers samenwerken, wanneer onze zenuwachtige ego’s ons niet constant in de weg zitten, maar we ons kunnen focussen op de dingen die we gezamenlijk willen bereiken. Maar ook zelf winnen we erbij wanneer we onze angsten herkennen en aanpakken. Hughes: ‘We feel more inspired, purpose driven, and connected.’ Tel uit je winst! 

 

Lees ook de blogs over:
– ‘De onbevreesde organisatie’
– ‘Destructief leiderschap
– ‘Op weg naar een vitale organisatie

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.