Waarom leidinggevenden geen training nodig hebben…

Henk Jan KamsteegBlogLeave a Comment

Met z’n armen over elkaar staart meneer X voor zich uit. Hij heeft er geen zin in vandaag. Liever had hij nu gewoon op z’n werk gezeten. Die vervelende leiderschapstrainingen ook! Hij gaf al jaren leiding en had nu niet bepaald het idee dat hij er zo’n puinhoop van maakte. Nee, een training in leiderschap had hij niet nodig. Hoe had zijn directeur het in zijn hoofd gehaald het MT naar deze tweedaagse training te sturen!

Het is misschien een beetje flauw, maar de (non-)verbale communicatie van meneer X bewees eigenlijk direct zijn ongelijk. Niet dat ik hem nu meteen kon tegenspreken, natuurlijk. Ik had hem niet in de dagelijkse praktijk bezig gezien. Dus best mogelijk dat hij de knepen van het vak behoorlijk onder de knie had. Maar toch… Er is een wezenlijk verschil tussen goede en geweldige leiders. De eerste groep verstaat zijn of haar vak prima, terwijl de tweede groep écht verschil maakt en excelleert.

Hét grote verschil tussen goede en geweldige leiders is dat de eerste groep geneigd is tevreden te zijn met de huidige manier van leidinggeven, terwijl de tweede groep een onblusbaar verlangen heeft te blijven groeien. Het zijn leiders met een “deep humility and a learning orientation”, aldus Collins in zijn boek How the mighty fall.

Waarom trainingen in leiderschap? Omdat wij – hoe goed wij misschien ook zijn – nooit genoegen zouden mogen nemen met de status quo. Goed is de vijand van geweldig. Of zoals de apostel Paulus in de brief aan de Romeinen schrijft: ‘Wie leiding geeft (Proistamenos), moet dat doen met volle inzet.’ En dit betekent dat wij voortdurend in leiderschap moeten blijven investeren.

Deze investering begint bij zelfleiderschap. Hoe zit het met ons ego? Willen wij zelfdienende of dienende leiders zijn? Wanneer dit laatste het geval is, zal een leider het onafgebroken verlangen hebben te blijven groeien. Niet alleen voor zichzelf, maar zeker ook voor de mensen aan wie hij leiding mag geven. Zij hebben namelijk recht op een leidinggevende die het beste uit hen probeert te halen. En dit kan pas echt goed wanneer hij ook het beste uit zichzelf probeert te halen door in zichzelf te blijven investeren.

O ja, wat betreft meneer X… Zijn norse communicatie met de andere deelnemers van de training getuigde niet van bijster veel communicatieve vaardigheden. Nee, goed was het zeker niet. Om over geweldig maar te zwijgen.

Wil jij wel groeien van goed naar geweldig? Zie wat wij voor je kunnen betekenen bij ons trainingsaanbod. Check ook de Open Workshop Dienend Leiderschap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *