Succesvolle leiders niet altijd effectief

Henk Jan KamsteegBlogLeave a Comment

Weinig discussies over leiderschap die niet zijn te herleiden naar de volgende vraag: gaan we voor korte of lange termijn resultaten?

 

‘Moet ik echt zoveel tijd aan die medewerker besteden nu hij niet lekker in zijn vel zit?’

‘Kunnen we onze medewerkers niet gewoon vragen een extra stap te zetten? Weer iemand aannemen kost bakken met geld.’

‘We kunnen de klant toch niet zijn geld teruggeven nu onze diensten niet voldoende bleken? Laten we hem tegemoetkomen met een tegoedbon.’

 

Succesvolle leiders besteden hun tijd meer aan targets dan aan hun mensen.

Succesvolle leiders stellen het aantrekken van nieuwe medewerkers zo lang mogelijk uit.

Succesvolle leiders geven hun klanten geen geld terug.

 

Succesvolle leiders behalen hun maandelijkse doelen. Stellen hun aandeelhouders tevreden. Maar de vraag is hoe lang ze het volhouden.

Medewerkers gaan op zoek naar een nieuwe baan.

Klanten gaan op zoek naar een nieuwe aanbieder.

Succes verdampt. Het blijkt slechts van korte duur.

 

Effectieve leiders daarentegen…

 

Effectieve leiders nemen tijd voor hun medewerkers.

Effectieve leiders beschermen hun mensen tegen een burn-out.

Effectieve leiders denken vanuit de klant in plaats vanuit zichzelf.

 

Effectieve leiders nemen de tijd om hun gestelde targets te halen. Stellen het geduld van aandeelhouders op de proef.

Maar medewerkers blijven betrokken.

Klanten worden fan.

Duurzame resultaten zijn het gevolg. Op lange termijn dus.

 

Hogere wiskunde is het allemaal niet. Toch leert de praktijk dat we ons hoofd er nogal eens over breken. Succes is namelijk zo aantrekkelijk dat we de beloning van effectiviteit maar nauwelijks mogen ervaren…

Ontdek hoe jij effectief kunt zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *