Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

SPREKEN MET PASSIE (3): WAT WIJ KUNNEN LEREN VAN DRUGSDEALERS

28-10-2019

SPREKEN MET PASSIE (3): WAT WIJ KUNNEN LEREN VAN DRUGSDEALERS

SPREKEN MET PASSIE (3): WAT WIJ KUNNEN LEREN VAN DRUGSDEALERS

Omdat ik mij schaamde voor mijzelf, heb ik de app uitgezet. Ik wil en kan niet langer aanzien hoe vaak per dag ik mijn telefoon check op… Ja, op wat eigenlijk? Op likes? Op RT’s? Op mailtjes? Inmiddels weet ik het. Ik ben verslaafd aan dope. Big time.

Nee, ik ben geen chemicus. Allesbehalve! Ook heb ik de ballen verstand van hoe ons brein werkt. Wel kwam ik in elk boek dat ik de afgelopen jaren over storytelling las het fenomeen dopamine tegen. Een zogenoemd ‘geluksstofje’ dat onze hersenen aanmaken wanneer we ergens voor beloond worden.  Of, zoals ik ergens las:

“Dopamine is de chemische neef van de amfetaminen, stoffen die te vinden zijn in stimulerende drugs. Wanneer middelen zoals heroïne, alcohol en nicotine worden gebruikt, zorgt het in de hersenen voor een flinke stoot dopamine.” 

Een natuurlijk verslavend middel dus, dat ons onnatuurlijk vaak op ons mobieltje laat kijken.  

Werktitel van mijn boek ‘Spreken met passie; De kracht van storytelling’ was ‘Iedereen aan de dope!’. Want als wij met onze lezingen, preken of presentaties de concurrentieslag van de mobieltjes willen winnen, zullen wij meer dopamineshots moeten geven dan Facebook en Twitter nu doen. 

Hoe? Door onze toehoorders te verrassen. Te belonen. Of ook: door verhalen te vertellen. Goede verhalen, die – als is het misschien maar voor even – de telefoontjes doen vergeten. 

Voor wij daarom dus het podium opstappen, doen wij er dan ook wijs aan onszelf de volgende vragen te stellen:

  1. Hoe ga ik met mijn verhaal de mobieltjes verslaan?
  2. Op welke manier ga ik mijn toehoorders verrassen?
  3. Welke verhalen ga ik vertellen (en mijn boodschap overbrengen)?
  4. Hoe ga ik mijn toehoorders dit keer een shot dopamine inbrengen?

Iedereen aan de dope! Wat dat betreft kunnen wij als sprekers nog heel wat leren van drugsdealers. Mark Zuckerberg en co hebben het namelijk al wel donders goed in de gaten…


Dit blog is de derde uit een langere serie blogs over Spreken met Passie.
Lees ook:
1) 
Wat sprekers en golfsurfers met elkaar gemeen hebben.
2) Hoe de grootste fout te voorkomen.

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.