Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

SITUATIONEEL LEIDERSCHAP: HOE LEIDING TE GEVEN AAN THUISWERKERS?

15-03-2020

SITUATIONEEL LEIDERSCHAP: HOE LEIDING TE GEVEN AAN THUISWERKERS?

SITUATIONEEL LEIDERSCHAP: HOE LEIDING TE GEVEN AAN THUISWERKERS?

In trainingen moedig ik leidinggevenden en medewerkers vaak aan regelmatig met elkaar in gesprek te gaan. Zeker wanneer de medewerker voor zijn of haar werkzaamheden nog in de eerste ontwikkelingsniveaus zit uit het situationeel leiderschapsmodel. Om te voorkomen dat de medewerker diep in de zogenoemde 02 schiet, gefrustreerd raakt en blijft aanmodderen, is het zaak dat de leidinggevende de juiste sturing en ondersteuning biedt. Tijdig met elkaar in gesprek dus. Ook om vervelende onderlinge misverstanden en verwijten te voorkomen.

Maar hoe nu…? Hoe kunnen we als leidinggevenden dienende leiders zijn wanneer we al dan niet verplicht vanuit huis moeten werken? Werkt situationeel leiderschap ook op afstand? Bij deze een paar suggesties:

1) Plan in je agenda voor de komende weken een-op-een conference calls in met al je medewerkers. (En zoals Rick Pastoor in zijn boek Grip leert: je agenda is heilig!)

2) Bespreek met je medewerker waar hij of zij momenteel mee bezig is. En zoals altijd: maak de taken SMART!

3) Stel samen een diagnose vast: in welk ontwikkelingsniveau zit de medewerker voor de taken waar hij of zij nu aan werkt?

4) Kom vervolgens overeen welke leiderschapsstijl hij nodig heeft voor deze specifieke taak.

Bij ontwikkelingsniveau 1: Plan een vervolgafspraak waarin je je medewerker stap voor stap door de te nemen acties heen neemt. Afsluitend plan je direct op korte termijn een nieuwe afspraak in.

Bij ontwikkelingsniveau 2 : Plan een vervolgafspraak in, waarin je de medewerker niet alleen nog eens door de te nemen acties heen neemt, maar moedig hem of haar ook aan om zijn zorgen, moeiten en frustraties te delen. Plan ook nu afsluitend aan het gesprek op korte termijn een vervolgafspraak in.

Bij ontwikkelingsniveau 3: Vraag je medewerker wat hij of zij nodig heeft om zijn werkzaamheden naar ieders tevredenheid af te kunnen ronden. Bied waar nodig aan mee te blijven kijken. Stel voor op een later tijdstip nog even contact te hebben. Plan de afspraak vervolgens in.

Bij ontwikkelingsniveau 4: Laat de medewerker het woord doen. Loopt alles naar wens of heeft hij of zij nog iets van je nodig? Laat de ander een voorstel doen of het nog nodig is deze week even contact te hebben.

Nee, hogere wiskunde is het niet. Noodzakelijk is het wel. Thuiswerken hoeft en mag niet tot gevolg hebben dat we langs elkaar heenwerken. Voldoende technische middelen om goed en effectief contact met elkaar te onderhouden. Kwestie van agenda’s duidelijk op elkaar afstemmen dus en elkaar te blijven vragen hoe we elkaar het best kunnen dienen. 

Behoefte aan een-op-een coaching? Zie hier wat ik juist nu voor je kan betekenen. Ook op afstand!

 

Waar loop jij tegenaan met thuiswerken? En heb jij tips voor andere leidinggevenden? Deel het in de reacties.

 

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.