Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

SITUATIONEEL LEIDERSCHAP (5): HOE JE ALS LEIDINGGEVENDE TIJD KUNT WINNEN

04-11-2019

SITUATIONEEL LEIDERSCHAP (5): HOE JE ALS LEIDINGGEVENDE TIJD KUNT WINNEN

SITUATIONEEL LEIDERSCHAP (5): HOE JE ALS LEIDINGGEVENDE TIJD KUNT WINNEN

In mijn tijd als leidinggevende, leed ik aan dezelfde stress zoals zoveel leidinggevenden dagelijks ervaren: te weinig tijd. Onze takenlijst puilt uit en, verrek nog aan toe, dan moeten we ook nog eens leidinggeven. Tijd nemen voor onze medewerkers? “Hoe dan?” zoals inmiddels heel Nederland Arjen Lubach in koor naroept.

Een paar gedachten:

  1. Leidinggeven is niet iets wat je erbij doet, maar zou je hoofdtaak moeten zijn. Ik weet het, het klinkt idealistisch, misschien zelfs absurd, maar ga eens na: hoe zou het zijn wanneer je medewerkers een deel van jouw taken zouden kunnen overnemen omdat jij de tijd hebt genomen hen dit te leren?
  2. Waarom ben je überhaupt leidinggevende geworden? Om te blijven doen wat je altijd al deed of om er daadwerkelijk voor je medewerkers te zijn? Als je liever gewoon lekker aan het werk bent, prima, maar geef je rol als manager niet alleen informeel, maar ook formeel op. Maak plaats voor iemand die wel energie krijgt van het sparren met zijn medewerkers.
  3. Bedenk je welke medewerkers het meest tijd, geld en energie kosten. Dit zijn de medewerkers die niet meer vooruit te branden zijn. Of, om in de taal van situationeel leiderschap te spreken, de extreme O2-medewerkers: geen competentie en geen betrokkenheid voor de taken die zij geacht worden te doen.

Hoe meer tijd en energie je als leidinggevende in je medewerker investeert (S1 op O1), hoe gemakkelijker je medewerker door de O2 zal gaan. Hoe minder tijd je dus uiteindelijk aan hem of haar kwijt bent. Reken uit je winst!

Hogere wiskunde is het allemaal niet. Maar, zoals Simon Sinek in zijn nieuwste boek terecht stelt, we denken als leidinggevende vaak te veel vanuit de korte termijn, terwijl juist op de lange termijn de winst te behalen valt. 

Ik durf de stelling aan: tijd die je nu in je medewerkers investeert, betaalt zich op de lange termijn absoluut uit.  

Dit is het 5e blog in een serie over situationeel leiderschap.

Deel 1:  Hoe een enthousiaste beginner aan het huilen te krijgen.
Deel 2: Voorkom de meest gemaakte fout van leidinggevenden
Deel 3: Waar je medewerkers het meest behoefte aan hebben
Deel 4: De valkuil voor zelfsturende teams
Deel 5: Hoe je als leidinggevende tijd kunt winnen
Deel 6: De eik en het bloemetje

Meld je hier aan voor een InCompany training Situationeel Leiderschap of voor een-op-een coaching

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.