Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

SITUATIONEEL LEIDERSCHAP (3): WAAR JE MEDEWERKERS HET MEEST BEHOEFTE AAN HEBBEN…

21-10-2019

SITUATIONEEL LEIDERSCHAP (3): WAAR JE MEDEWERKERS HET MEEST BEHOEFTE AAN HEBBEN…

SITUATIONEEL LEIDERSCHAP (3): WAAR JE MEDEWERKERS HET MEEST BEHOEFTE AAN HEBBEN…

Ik zie haar nog zitten. Ze was deelneemster van een training die ik gaf. Nadat ik het nodige aan theorie had gedeeld, was het tijd voor een gespreksoefening. En geheel volgens stijl van situationeel leiderschap, deed ik het eerst voor. Het liep anders dan ik dacht…

Idee was dat ik in de rol van leidinggevende zou kruipen en de deelneemster gewoon haarzelf bleef. Ik schoof mijn stoel naar haar toe en begon het gesprek.
“Hoi Anja. Ik wil even met je zitten omdat ik je wil vragen of ik iets voor je kan betekenen…”

En toen gebeurde het. Al na een zin. Anja barstte in tranen uit.

Ik stopte het gesprek dat nog maar net begonnen was, om Anja te vragen wat er met haar gebeurde. Haar antwoord dat ze gaf, maakte mij bijna aan het huilen…
“Het is de eerste keer dat een leidinggevende aan mij vraagt of hij iets voor mij kan betekenen…”

Goeie genade.
Wat was dit?
Ik was niet eens haar leidinggevende en het was ook nog eens een simpele gespreksoefening.

Anja is sindsdien een van de redenen waarom ik in leiderschap wil blijven investeren. Al zou er maar een leidinggevende zijn die door een training situationeel leiderschap het licht ziet… 

Wat dit licht is?
Medewerkers geven waar zij het meest naar verlangen:

AANDACHT

Leiderschap is niet iets wat je voor je mensen doet, maar met je mensen. In een gesprek dat ik eens had met Ken Blanchard, de geestelijk vader van het situationeel leiderschapsmodel, was hij heel stellig: “Het draait in leiderschap om partnerschap tussen leidinggevende en medewerker.”
Een partnerschap dat Anja zo miste.

Wanneer heb je voor het laatst echt oprecht tijd gemaakt voor je medewerker?
Een uurtje met de benen op tafel?
Een wandeling tijdens lunchtijd?
Een middag samen de hei op?

Zonde van je tijd?
Vraag het Anja. Ze zal zeggen dat het de meest waardevolle investering van je kostbare tijd is.

Alles wat je aandacht geeft groeit.
Ook de Anja’s in jouw team.

Ik zie haar betraande gezicht nog voor me.

Dit is het derde blog over Situationeel Leiderschap. 

Deel 1:  Hoe een enthousiaste beginner aan het huilen te krijgen.
Deel 2: Voorkom de meest gemaakte fout van leidinggevenden
Deel 3: Waar je medewerkers het meest behoefte aan hebben
Deel 4: De valkuil voor zelfsturende teams
Deel 5: Hoe je als leidinggevende tijd kunt winnen
Deel 6: De eik en het bloemetje

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.