Recensie: Zet het op een bierviltje

Henk Jan KamsteegBlogLeave a Comment

We erkennen het niet graag, maar wij mensen zijn lui. Als iets gemakkelijk kan, zullen we niet vanzelf voor de moeilijke weg kiezen. Of zoals Daniel Kahneman het in zijn boek ‘Ons feilbare denken’ pijnlijk duidelijk maakt: het deel in onze hersenen dat voor de snelle oplossing gaat (Systeem 1) wint het vrijwel altijd van het deel dat aan het werk moet (Systeem 2).

Als ik een ding heb geleerd van mijn studie naar effectieve storytelling, is het wel dit: Keep it Simple and Short. Of zoals mijn collega’s bij AAme dagelijks roepen: KISS! De uitspraak van Albert Einstein ‘If you can’t explain it simply, you don’t understand is well enough’ is een lijfspreuk die regelmatig aangehaald wordt. KISS. En wanneer je dit niet lukt, moet je terug naar de rekentafel. Totdat je het wel onder de knie hebt.

Deze boodschap gaat op voor sprekers en schrijvers, maar dus ook voor accountants en belastingadviseurs. Sterker nog: het geldt voor iedereen die een ander iets wil overbrengen. Wanneer je boodschap te moeilijk wordt, haken we af. Of zoals een andere wijsheid luidt: ‘If you confuse, you lose’. 

Michiel van der Molen heeft dit ook begrepen. In zijn kleine boekje ‘Zet het op een bierviltje’ legt hij volgens de KISS-methode uit hoe we anderen mee kunnen nemen in projecten en nieuwe initiatieven. De auteur introduceert 5 wegen naar eenvoud, die stuk voor stuk kunnen worden samengevat op een bierviltje, of, zoals ik het zelf altijd zeg, kunnen worden gezegd in één enkele tweet.

De vijf wegen naar eenvoud van Van der Molen luiden als volgt:

1) Ga terug naar het waarom -> basis voor verbinding -> eenvoud

2) Neem zorgen serieus -> realistisch projectdoel -> eenvoud

3) Stel duidelijke prioriteiten -> scherpe focus tot in details -> eenvoud 

4) Creëer eigenaarschap -> gedragen resultaat -> eenvoud

5) Blijf communiceren over de bedoeling -> mensen kunnen meer zelfstandig handelen -> eenvoud

Moeilijker dan dit, is het niet. Dus moeten we het dit ook niet maken. Kwestie van een doos bierviltjes (al dan niet met eigen logo) aan te schaffen en bij elke meeting op tafel te leggen. Kunnen we wat er besproken is op het viltje zetten, zijn we op de goede weg. Zo niet: terug naar de kernvragen. KISS.

Zet het op een bierviltje
Michiel van der Molen 

Koop het boek hier

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.