Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

RECENSIE: VIJFSTERRENCOMMUNICATIE

19-05-2019

RECENSIE: VIJFSTERRENCOMMUNICATIE

RECENSIE: VIJFSTERRENCOMMUNICATIE

Warren Buffett laat er geen misverstand over bestaan: iemand die zijn spreekvaardigheid verbetert, kan hiermee zijn waarde met 50 procent vermeerderen. Zaak dus voor leidinggevenden, ondernemers, politici, vertegenwoordigers, docenten (en ga zo maar even door) werk te maken van hun presentatievaardigheden. Vakkennis is belangrijk, maar alleen door de kunst van het aanstekelijk communiceren zul je je echt onderscheiden.

Zie hier hoe jij jouw waarde met 50 procent kan vermeerderen.

Enthousiast over zijn eerdere boeken Spreek als TED en De kracht van Storytelling kon ik niet wachten te beginnen aan Carmine Gallo’s boek Vijfsterrencommunicatie. Direct vanaf de inleiding wordt de lezer ondergedompeld in een lofzang aan de mogelijkheden van het gesproken woord. “Het beheersen van de aloude kunst van overtuigen – het combineren van woorden en ideeën om mensen te bewegen in actie te komen – is niet langer een ‘zachte vaardigheid’. Het is de essentiële vaardigheid om jezelf in het tijdperk van ideeën te ontwikkelen van goed naar groots.”

Gallo betoogt in het eerste deel van Vijfsterrencommunicatie dat de belangrijkste vaardigheden om succesvol te kunnen zijn in de eenentwintigste eeuw kritisch denken en effectief communiceren zijn. Om zijn stelling te onderbouwen haalt hij de ene na de andere succesvolle leider aan die juist door zijn of haar bewust ontwikkelde vaardigheid gepassioneerd te kunnen spreken zich wist te onderscheiden van anderen. Warren Buffett is een van hen. “Als je je onderscheidt, val je op. En dat is dan niet omdat je een IQ hebt van 200. Je valt op als je het leuk vindt om in het openbaar te spreken – veel meer dan je zou denken. Het is een gave waarmee je vijftig tot zestig jaar vooruit kunt. En het is een belemmering als je er een hekel aan hebt.”

Bedrijven als Cisco, Google, SalesForce en IBM passeren de revue. Experts op het gebied van big data en kunstmatige intelligentie, maar met leiders die zich onderscheiden door de beste sprekers te zijn. Professionals en managers die altijd dachten dat hun diploma’s en ervaring genoeg waren, komen volgens Gallo bedrogen uit. Van hen wordt nu verwacht dat zij gaan praten over het merk en product dat hun bedrijf levert. En alleen zij die deze kunst onder de knie hebben, maken nog langer kans op promotie.

Storytelling
Dé manier om anderen mee te nemen in jouw visie, is volgens Gallo – en met hem leiders als Buffett, Richard Branson en Bill Gates – storytelling. “Verhalen zorgen ervoor dat de neurotransmitters in onze hersenen worden geactiveerd, waardoor de prestaties onweerstaanbaar worden.” Uiteraard haalt Gallo – zoals iedere auteur die iets schrijft over de kracht van storytelling – Aristoteles van stal. Hij introduceerde immers het idee dat bij een aanstekelijk verhaal drie elementen onmisbaar zijn: logos (cijfers, structuur), ethos (persoonlijkheid en geloofwaardigheid) en pathos (emotionele relatie met de toehoorder). Als er geen emotie is, doet niets er volgens Aristoteles nog toe. Een gebrek aan emotie, beschouwde hij zelfs als een “ernstige persoonlijkheidsstoornis”. (Reden voor mij daarom mijn dit najaar uit te komen boek over spreekvaardigheid en storytelling de titel ‘Spreken met passie’ te geven.)

Zo legde Angela Ahrendts, vice-president van Apple en verantwoordelijk voor de retailtak uit, dat empathie de belangrijkste reden is voor het succes van het bedrijf. “Het kan mij niet schelen hoe geavanceerd nieuwe technologieën worden. Ik denk dat helemaal niets de emotie kan vervangen wanneer je iemand recht in de ogen kijkt, iemands hand aanraakt, die gevoelens… Empathie is een van de grootste scheppers van energie.” Leiders zonder empathisch vermogen (en dus de vaardigheid een goed verhaal te vertellen) zullen zich dan ook nooit op positieve wijze onderscheiden van de rest.

In het tweede deel van Vijfsterrencommunicatie werkt Gallo dit idee verder uit door voorbeelden aan te halen uit de wetenschap, bedrijfsleven, non-profit wereld en politiek. Verleiding nu om het ene na het andere citaat aan te halen, want al de mensen die Gallo voor zijn boek sprak, zijn erover eens: “Ik denk dat communicatie de allerbelangrijkste vaardigheid is waarover een ondernemer kan beschikken” (Branson). Een professional die ooit een leider wil worden, moet dus de kunst van het inprenten van een boodschap in de hersenen van anderen leren, aldus Michael Moritz, miljardair en investeerder.

Extra aandacht trok – hoe kan het ook anders? – hoofdstuk 8 ‘De Leiders’. Ook nu voert Gallo grote namen aan om het belang van effectieve communicatie te onderschrijven. Dr. David Feinberg, president en CEO van Geisinger Health (“Ik zie mijzelf als chief storytelling officer”) gooide de cultuur in zijn twaalf ziekenhuizen radicaal om door organisatiebreed het vertellen van verhalen tot een kunst te verheffen. Patiënttevredenheid groeide hiermee in acht jaar tijd van 38 naar 99 procent!

In het derde en laatste deel van Vijfsterrencommunicatie geeft Gallo uit zijn eerdere boeken bekende handvatten om uit te groeien tot een effectief spreker. Uiteraard gaat hij hier dieper in op de kracht van storytelling, een goede verhaallijn en de do’s en don’ts in het geven van een presentatie. Duidelijk wordt hier dat volgens Gallo goede sprekers niet zozeer worden geboren, maar gemaakt. Met andere woorden: het is een vaardigheid die we allemaal kunnen leren. Of, om het iets steviger te verwoorden: wanneer we effectieve leiders, ondernemers, politici, et cetera, willen zijn: moeten leren!

Afsluitend nog enkele woorden van de auteur zelf dan:
“Overtuigen is een kunst die iedereen onder de knie moet proberen te krijgen. Het is het waard. Het is het waard als je het leven kunt leiden dat je je had voorgesteld. Het is het waard als je je kunt onderscheiden in je werk en iets kunt betekenen voor deze wereld. Het is het waard als je een eigen bedrijf kunt beginnen, een product kunt ontwikkelen, een dienst kunt verkopen of een non-profitorganisatie kunt leiden en daarmee de levens van anderen beter en betekenisvoller kunt maken. Bovenal is het het waard als je andere mensen kunt inspireren om groter te dromen en hun eigen bijzondere avonturen na te jagen.”

Mij rest na het lezen van dit geweldige boek dit slechts bevestigen met een luid AMEN!

Zie hier hoe jij jouw waarde kunt vermeerderen!


Vijsterrencommunicatie
Carmino Gallo

Bestel het boek hier.

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.