Recensie: De Ali B Methode

Henk Jan KamsteegBlog

Toen mijn dochter Eva afgelopen jaar meedeed aan The Voice Kids, wist ik wel voor wie zij moest kiezen als er bij de Blind Audition meerderde stoelen zouden draaien: Ali B. natuurlijk. Ali heeft de afgelopen jaren bewezen zijn rol als coach serieus te nemen, straalt een hoop positiviteit uit en – misschien ook wel gemakkelijk – hij woont redelijk in de buurt. Maar ja, dochters van 13 gaan hun eigen gang. Ze koos voor het team van Snelle.

De coaching van Ali B. heeft Eva dus aan haar voorbij laten gaan. Maar niet getreurd: ze kan gaan voor de herkansing. Niet bij The Voice (ze kwam tot in de halve finale, het is wat betreft The Voice mooi geweest zo), maar gewoon thuis op de bank. Met een boek in haar hand. Het boek van Ali B wel te verstaan:  ‘De Ali B Methode’.

Nu las ik al tal van zogenoemde zelfhulpboeken, maar eerlijk is eerlijk, ik was blij verrast met het verhaal van Ali. Niet dat hij het wiel heeft uitgevonden, maar wel hoe hij juist door de inzichten van andere auteurs (zoals Eckhart Tolle, Stephen Covey en Deepak Chopra) zijn eigen conclusies trok en in actie kwam. Want juist dat laatste kenmerkt de Ali B-methode: doen. Of zoals hij het zelf beschrijft: Er is een Aanleiding, dan ga je op zoek naar een Les, deze Implementeer je en vervolgens kijk je wat je hebt Bereikt.

Als voorbeeld geeft Ali hoe Gandhi hem inspireerde zijn carrière op te pakken. “Er was een Aanleiding (ik wilde graag rap horen waarin ik mezelf herkende) en een Les (wees de verandering die je wil zien in de wereld), ik Implementeerde die les (door zelf te rappen zoals ik het graag op de radio zou horen), en uiteindelijk heb ik iets Bereikt (mijn eerste grote hit, in de stijl waar ik zelf behoefte aan had).

Mooi te zien, is dat Ali zo in zijn eigen theorieën gelooft, dat hij zichzelf kwetsbaar durft op te stellen (wat mij betreft een kenmerk van authentiek leiderschap). Zo beschrijft hij onder meer de verstoorde relatie met zijn vader, zijn verslavingen en zijn onzekerheid om auteurs te raadplegen waarvan hij niet zeker wist of zijn Schepper hier erg blij van zou worden. Ali vertelt dat hij in een boekwinkel op zoek is naar boeken die hem zouden kunnen inspireren (een les op zich!): “Je moet je voorstellen dat je overal teksten zag over Boeddha en Krishna en weet ik wat voor goden en profeten, maar in elk geval niet van Allah. Dat voelde een beetje ongemakkelijk, respectloos tegenover mijn Schepper.” Maar feit dat Ali het tegen Allah had uitgeroepen hulp nodig te hebben en hij zichzelf nu in deze boekwinkel terugvond, was blijkbaar teken dat De Barmhartige het wel oké vond.

Hoe het ook zij, Ali is er de mens van geworden die hij is geworden. Iemand die naar eigen zeggen staat in het nu, en zich niet laat beperken door het verleden of de toekomst. Ali: “In het nu ben ik gewoon.”

‘De Ali B-methode’ is gelukkig geen standaard succesverhaal geworden van een succesvol artiest en zakenman. Eerder een eerlijk relaas van een persoonlijke zoektocht naar de zin van het bestaan. Als aanhanger en promotor van het gedachtengoed van dienend leiderschap, spreken volgende woorden van Ali mij misschien wel het meest aan: “Ik hou me dus niet bezig wat iets me oplevert, ik hou me bezig met wat ik kan leveren.”

En Eva? Ze heeft ‘De Ali B-methode’ nog niet gelezen. Nogmaals, ze is 13. Maar zingen doet ze nog steeds. Volgens haar eigen methode; ze volgt haar passie en zet haar talenten in. Doen dus. Kijk hier haar net uitgebrachte, eerste zelfgeschreven single, ‘Don’t Change’! Mooie is dat haar boodschap nog overeenkomt met die van Ali ook!

‘De Ali-B-methode’
Ali B

Koop het boek hier

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef zeven boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.
Voor lezingen en trainingen, kun je hier contact met Henk Jan opnemen.