Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

RECENSIE: DE 5 PRINCIPES VAN HIGH PERFORMANCE LEIDERSCHAP

27-03-2020

RECENSIE: DE 5 PRINCIPES VAN HIGH PERFORMANCE LEIDERSCHAP

RECENSIE: DE 5 PRINCIPES VAN HIGH PERFORMANCE LEIDERSCHAP

Voor een High Performance Organisatie (HPO) is High Performance Leiderschap nodig. Zo simpel is in een paar woorden de kernboodschap van het nieuwste boek van André de Waal. Hoe simpeler de kern, hoe lastiger echter in de praktijk te brengen. Maar wat zou de wereld er een stuk mooier uitzien wanneer alle bedrijven en organisaties op zijn minst een poging deden om te groeien tot een HPO zoals de auteur deze beschrijft! 

In mijn rol als parttime Company Coach bij AAme Adviseurs, waar ik onder andere als taak heb het bedrijf te helpen groeien en het leiderschapsteam te adviseren, zou ik iedere pagina uit ‘De 5 principes van High Performance Leiderschap’ wel willen kopiëren en in een strategisch plan willen plakken. Ik ben halverwege maar gestopt met het onderstrepen van de belangrijke adviezen, want, zoals iemand aangaf die ik liet zien wat ik aan het lezen was: ‘Je kunt beter onderstrepen wat je niet de moeite waard vindt.’

Neem alleen al het eerste hoofdstuk, waarin De Waal de nadruk legt op het belang van effectieve managers. Hij zet zich – aan de hand van onderzoek – af tegen de trend zoveel mogelijk in managementlagen te snijden. Uit wetenschappelijke literatuur blijkt namelijk dat ‘managers de belangrijkste reden zijn waarom organisaties succesvol zijn’. Hiervoor zijn dus niet minder, maar excellente managers nodig. ‘Hoe beter managers zijn in het managen van en omgaan met hun personeel, hoe effectiever de medewerkers zijn, met als gevolg dat de organisatie beter presteert.’ Of ook: hoe hoger de mate van emotionele intelligentie en toewijding van het management, hoe hoger hun bijdrage aan de resultaten van de organisatie.

Zaak dus te investeren in goed leiderschap. ‘Over het algemeen wordt onderschat dat manager zijn een echt beroep is dat je moet leren,’ aldus De Waal. ‘We worden niet geboren als manager, we worden manager door te leren en te doen. Zonder dat organisaties nieuwe managers ondersteunen met een gedegen training en coaching door senior managers zitten we uiteindelijk opgescheept met te veel slechte managers, met desastreuze resultaten tot gevolg.’

Aan zowel de directie als de onderliggende managementlaag dus de taak te investeren in groei in kennis, kunde en vaardigheiden op het gebied van leiderschap. Het lezen, uitpluizen en oppakken van ‘De 5 principes van High Performance Leiderschap’ kan hier een goed begin voor zijn.

Kort de (uit grondig onderzoek bewezen!) 5 principes van High Performance Leiderschap:

Principe 1: Toekomstgericht en standvastig gedisciplineerd
HPO-managers zijn toekomstgericht en zorgen ervoor dat organisaties te allen tijde weet welke richting zij opgaat, terwijl ze tegelijkertijd standvastig en gericht zijn op gedisciplineerd behalen van resultaten op zowel de korte als lange termijn.

Deze discipline uit zich onder andere in de aanpak van niet-presteerders. Personeel dat onder de maat presteert, kost geld. Daarnaast brengen zij volgens De Waal schade toe aan het moraal op de werkplek. Betekent dit dan rucksichtslos ontslaan? Nee. ‘Uit onderzoek blijkt dat het omvormen van een slecht presterende medewerker tot een gemiddeld presterende medewerker een organisatie veel meer verbetert dan wanneer niet-presteerders worden vervangen door medewerkers die al uitmuntend presteren. Uiteindelijk help je, wanneer je niet-presteerders ondersteunt om betere medewerkers te worden, ook degenen om hen heen zich te verbeteren.’

Principe 2: Informeren, communiceren en in dialoog gaan & snel beslissingen en actie ondernemen.
Hier komt het er op neer dat medewerkers worden meegenomen in veranderingsprocessen en altijd het gevoel houden van ‘dit is onze organisatie’. Het leiderschapsteam laat zich echter niet tegenhouden en blijft beslissingen om vooruit te gaan nemen. ‘Ze hebben geen last van analyseverlamming: ze overanalyseren niet en weten evenwicht aan te brengen in de wijze waarop ze denken en handelen.

Principe 3: Zichzelf en anderen verbeteren & excelleren in het dagelijks werk
Een HPO-manager zorgt ervoor dat zijn medewerker altijd in staat is om zijn taken uit te voeren. Daarnaast blijven zij voortdurend werken aan hun eigen ontwikkeling. Onderwerpen waar binnen HPO het meest aandacht aan wordt besteed zijn onder andere cultiveren van empathisch leiderschap, stimuleren van eigenaarschap, een persoonlijke coach voor medewerkers en verbeteren communicatieve vaardigheden. In dit alles zou het management een voorbeeldrol moeten spelen. En, zo vult De Waal aan: ‘Je moet nooit genoegen nemen met middelmatigheid en als organisatie moet je vanaf nu alleen nog excellent presterende mensen aanstellen en bevorderen.

Principe 4: Gericht op externe & interne zaken
HPO-managers weten dat om de beste service te kunnen verlenen (extern), alle afdelingen binnen de organisatie intensief moeten samenwerken (intern). 

Principe 5: Creatieve verbetering & op feiten gebaseerd.
HPO-managers voorkomen dat zelfgenoegzaamheid hun organisatie binnensluipt. Ze ontwikkelen en cultuur van continue verbetering door regelmatige verbeteringsbijeenkomsten te organiseren. Daarnaast baseren zij hun manier van managen op feiten. 

Dit boek zal de komende tijd in ieder geval niet meer van mijn werkplek weg te denken zijn. En ik heb zo het vermoeden, dat de zinnen die ik nu nog heb onderstreept uiteindelijk alsnog gehighlight zullen worden.

De 5 principes van High Performance Leiderschap
André de Waal

Koop het boek hier

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.