Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

RECENSIE: BOEIE!

15-11-2021

RECENSIE: BOEIE!

RECENSIE: BOEIE!

“De belangrijkste oorzaak van falende belangenbehartiging door bedrijven is niet dat politici onwetend of onwillig zijn, maar dat de boodschap onvoldoende sterk binnenkomt,” aldus bedrijfslobbyist Karel Joos in zijn boek ‘Boeie!’. Zaak dus ons verhaal te ontdekken, te schrijven en goed weten over te brengen.

Al die aandacht voor storytelling lijkt misschien een hype, maar wie zichzelf en zijn klant/toehoorder serieus wil nemen, doet er goed aan mee te gaan in deze ‘modegrill’… Daar waar marketing (roepen dat je de beste bent) in het verleden misschien nog werkte, zullen we nu van betere huize moeten komen: neem anderen mee in jullie gezamenlijke verhaal (laat zien dat je de beste bent). Hiervoor is het belangrijk zowel je eigen verhaal te leren kennen als dat van je toehoorder. Maar hier is volgens Joos nog een lange weg te gaan: “Veel bedrijven gaan erg knullig om met het overbrengen van wie ze zijn, wat ze doen en waarom ze überhaupt bestaan. Laat staan dat ze hun gesprekspartner werkelijk weten te boeien ten aanzien van hun belangen.” Of zoals Prof. Dr. Arco Timmermans, bijzonder hoogleraar Public Affairs, in het voorwoord schrijft: “Bedrijven bestaan niet om te lobbyen. Ze bestaan dus ook niet om met een verhaal binnen te komen bij beleidsmakers. Maar steeds vaker hebben ze wel een goede lobby en een overtuigend verhaal nodig om succesvol te zijn.”

Met rapportages vol met feiten en cijfers komen we er dus niet. Om anderen mee te nemen, is passie nodig. Passie die zich vaak het best uit in de manier waarop wij verhalen delen. Joos: “Activisten propageren hun verhaal met gepassioneerde overtuiging. En dat trekt mensen aan die prompt hetzelfde liedje aanheffen, dat steeds luider gaat klinken.”

Wat dat betreft kunnen lobbyisten het best in de leer bij de politici die zij willen bereiken. “De omgang met en het uitdragen van hun ideologie heeft politici van oudsher tot verhalenvertellers gemaakt, de een al getalenteerder dan de ander. Want wat doen kiezers anders dan, behalve hun stem, ook hun geloof schenken? […] De politieke ideologie is de drager, helper, gids en mentor die ons, burgers op zoek naar eeuwig geluk, zal bijstaan en beschermen. […] Succesvolle politici weten wat overtuigen betekent en wat mensen boeit. Ze kennen en hanteren de kracht van een verhaal.”

In ‘Boeie!’ legt Joos vervolgens, aan de hand van talloze bekende en onbekende verhalen uit hoe die kracht van het verhaal te hanteren. Want, zo is hij overtuigd, “veel bedrijven hebben meer te vertellen dan zij denken.” En vervolgens is het zaak in je eigen verhaal te geloven. Want als je dit zelf niet doet, waarom zou je publiek er dan wel warm voor lopen? “De verbinding maken tussen emotie en logica is de echte heilige graal van een verhaal.”

Waar een goed verhaal dan uit bestaat? Een aantal kenmerken op een rijtje (die Joos in zijn boek uiteraard verder uitwerkt):

– Verhalen gaan over het verwachte, maar vooral over het onverwachte.
– Trouble (“dingen moeten scheeflopen”) is de brandstof van een boeiend verhaal.
– Verhalen zijn modellen voor ervaring.
– Verhalen zijn nooit een perfecte kopie van de werkelijkheid.
– Elk verhaal wordt vanuit een bepaald perspectief verteld.
– Een goed verhaal is geen kwestie van toeval.
– Zonder een personage kan een verhaal niet bestaan.

Boeie!
Karel Joos

Koop het boek hier

 

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.