Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

LEIDERSCHAP IN CRISISTIJD: VASTHOUDEN AAN JE WAARDEN

16-03-2020

LEIDERSCHAP IN CRISISTIJD: VASTHOUDEN AAN JE WAARDEN

LEIDERSCHAP IN CRISISTIJD: VASTHOUDEN AAN JE WAARDEN

In tijden van crisis staan de echte dienende leiders op. Ook wanneer het moeilijk wordt, blijven zij trouw aan hun visie en aan hun waarden.

“Crisis is the defining moment for a leader”, aldus leiderschapsexpert Warren Bennis. Juist in moeilijke tijden kunnen leidinggevenden (maar ook medewerkers) laten zien dat zij staan voor hun waarden. 

Dat dit nog niet zo vanzelfsprekend is, bleek uit een onderzoek op Princeton Theological Seminary. Studenten kregen de opdracht een preek te houden over het bijbelse verhaal van de barmhartige Samaritaan waarin de kernboodschap is, zorg te dragen voor je medemens. Een aantal studenten kreeg te horen dat zij de tijd hadden om naar de andere kant van de campus te gaan om daar te preken. Een ander deel kreeg de opdracht zich te haasten, want hun toehoorders zaten al in de collegezaal te wachten.

Beide groepen werden onderweg geconfronteerd met een man die hard hulp nodig had. Van de studenten die de tijd hadden, stopte 63 procent om te vragen of ze iets voor de man konden betekenen. Van hen die haast hadden, was dit slechts 10 procent. 

Daar ga je dan, met je mooie waarden… 

Een van de conclusies die de onderzoekers dan ook trokken, was dat wanneer er sprake is van ‘crisis’ velen van ons geneigd zijn de waarden waar we hoog van opgeven, rücksichtsloos aan de kant te schuiven. Mooie woorden die misschien zelfs op de wanden van je bedrijf zijn uitgeschreven, blijken ineens niet meer te gelden. Dikke rode streep erdoorheen.

Hetzelfde zagen we terug in het ‘hamstergedrag’ dat we deze dagen in de winkels zagen. Consumenten die, als we het hen in rustige tijden zouden vragen, ongetwijfeld zouden aangeven het belangrijk te vinden oog voor de ander te hebben. Maar die op het moment dat het spannend wordt hun eigen voorraadkast volstouwen, met als gevolg dat anderen (notabene degenen die keihard aan het werk zijn om de crisis het hoofd te bieden) voor lege schappen komen te staan. De enige waarde die nog lijkt te gelden is ‘ikke, ikke, ikke.’ Een ‘handdoekje leg-mentaliteit’ waar niemand iets mee opschiet.

Aan leidinggevenden nu dus de uitdaging waardengedreven leiderschap te tonen. Door voorop te gaan in de strijd om de crisis het hoofd te bieden en medewerkers hierin mee te nemen.

En ja, ik besef: dit is gemakkelijker gezegd en geschreven dan gedaan. Er staat immers nogal wat op het spel! Maar vergeet ook niet, dat jouw geloofwaardigheid als leider net zo goed op de weegschaal ligt.

In een volgend blog enkele tips om leiding te geven in crisistijd.

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.