Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

KLOPT DAT ONDERBUIKGEVOEL NU WEL… OF NIET?

12-01-2020

KLOPT DAT ONDERBUIKGEVOEL NU WEL… OF NIET?

KLOPT DAT ONDERBUIKGEVOEL NU WEL… OF NIET?

De vraag blijft mij fascineren: hoe zie je aan iemand of hij het in zich heeft om leiding te geven en wanneer niet? Natuurlijk kennen we allemaal het onderbuikgevoel wanneer we als medewerker te maken hebben met een leidinggevende. Iets in ons dat zegt dat we te maken hebben met natuurlijk leiderschap of juist dat we direct beseffen dat het met hem of haar – hoeveel trainingen en coaching ook – niet gaat worden.

Hoe kunnen we verder kijken dan dit gut feeling en ons gevoel onderbouwen? Lang leve de vele auteurs die onderzoek deden naar effectief leiderschap, zoals Manfred Kets de Vries. In zijn ‘Leiderschap ontraadseld’ geeft hij tien eigenschappen van leidinggevenden in goed presterende organisaties. Voldoe jij als leidinggevende aan deze punten, of denk je hier echt in te kunnen groeien? Een kijkje in de door Kets de Vries voorgehouden spiegel:

1) Leiders zijn doelgericht (dus niet hak op de tak en dan dit en dan weer dat).

2) Leiders moeten nauw contact houden met hun klanten. (Hoe zit het met je voelhorens over wat er speelt onder je klanten / donateurs?)

3) Leiders zien zichzelf als ‘hogepriesters’ van de organisatie. (Wat doe jij aan de cultuur, samenhang en het uitleven van de gezamenlijke visie?)

4) Leiders beperken geheimzinnigheid tot een minimum. Leiders moeten zich realiseren dat ze een coachende en toezichthoudende rol vervullen. (Hoe vaak sluit jij je met je collega’s op in een vergaderhok, terwijl de rest van de team zich afvraagt wat je daar toch in vredesnaam allemaal aan het doen bent?)

5) Leiders moeten nooit vergeten dat zonder innovatie hun bedrijf niet zal overleven. Ze moeten een sleutelrol spelen als katalysator van innovatie en ondernemerschap. (Collins gaf in ‘Great by Choice’ geweldige tips hoe wel en hoe niet te innoveren).

6) Leiders spelen een sleutelrol in het creëren van een klimaat waarin de medewerkers met plezier werken. (Hoe vaak heb je je medewerkers gevraagd of ze met plezier naar hun werk komen? En wat doe jij er aan om dit plezier te bevorderen?)

7) Leiders moeten het voorbeeld geven bij het tevredenstellen van hun klanten. (Ga jij voor raving fans en ben je hierin een voorbeeld?)

8) Leiders zijn degenen die fundamentele kennis beheren en ze moeten dienovereenkomstig handelen. (In andere woorden: heb je kennis van zaken en blijf je jezelf opleiden?)

9) Leiders spelen een essentiële rol als bruggenbouwer tussen de verschillende onderdelen van de organisatie. (Wat doe jij aan het creëren van openheid en een goede samenwerking tussen de diverse afdelingen van de organisatie?) 

10) Omdat leiders de middelen toewijzen, moeten zij zorgvuldig toezicht houden op fundamentele financiële indicatoren in de organisatie. (Hoe ga je met de beschikbare financiële middelen. Ga je er als er goed rentmeester mee om?)

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.