Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

JOUW CONTENTPLAN OP EEN BIERVILTJE

12-03-2022

JOUW CONTENTPLAN OP EEN BIERVILTJE

JOUW CONTENTPLAN OP EEN BIERVILTJE

Voordat er zoiets als blogs en podcasts bestonden, schreef ik als kind al schriften vol met verhalen en praatte ik het ene na het andere cassettebandje (voor de jonge lezer: even googelen) vol met sketches en story’s. Inmiddels, veel te veel jaren later, ben ik storyteller bij International Justice Mission en train ik namens mijn eigen bureau Proistamenos bedrijven en leidinggevenden in het vertellen van hun verhaal. Logisch dat ik een groot fan ben van contentmarketing en minder op heb met traditionele marketing (waarbij Bas Hakker de eerste vergelijkt met “een leuke date in een goed restaurant” en de tweede met Tinder).

Contentmarketing ligt ook veel meer in lijn met mijn andere passie dienend leiderschap: het hebben van een heldere visie en alles op alles zetten om anderen te helpen groeien om deze visie vorm te geven. Dit door het delen van content: verhalen dus. In welke vorm dan ook.

Hakker beschrijft in zijn boek ‘Jouw contentplan op een bierviltje’ hoe we onze (potentiele) klanten met content kunnen dienen. Of dit nu met het schrijven van blogs, het maken van video’s of het online zetten van podcasts is. En hoewel zowel de titel als het kleine formaat van het boek anders doet vermoeden, biedt Hakker erg veel praktische handvatten om direct mee aan de slag te kunnen.

Goed, het bierviltje dan. Wat moet hier volgens Hakker op komen te staan? De bovenste helft reserveren we voor onze purpose, doelgroep en doelstelling. Onze purpose is het antwoord op de vraag waarom we doen wat we doen. “Als je content gaat maken, heb je een inhoudelijke ambitie,” zegt Hakker. En dit gaat volgens hem terecht verder dan alleen geld willen verdienen. Zelf zou ik het hebben van een purpose liefst beschrijven als het willen dienen van een hoger doel. Zo verwoord ik mijn eigen purpose als volgt: 

Een wereld waarin bedrijven, organisaties, overheden en individuen hun bestaansrecht vinden in het dienend leiden van de ander, waardoor die ander er qua prestaties, tevredenheid en mogelijkheden beter op wordt’.

Na het vaststellen van een purpose, is de volgende stap het bepalen van je doelgroep. Hier is het zaak een specifieke doelgroep te beschrijven, dit omdat ‘iedereen’ geen doelgroep is en omdat niet iedereen geïnteresseerd is in jouw boodschap en dus ook geen behoefte heeft aan jouw content.

Daarnaast is het belangrijk na te denken over je doelstelling. Wat wil je met je publiek bereiken? Nogmaals: gaat het verder dan alleen de hoop dat ze klant bij je worden? Al betekent dit laatste natuurlijk wel dat het mogelijk blijft beroepsmatig vol voor je purpose te gaan.

De onderste helft van het bierviltje reserveert Hakker voor je mediamix en je verdienmodel. Of in andere woorden: in welk vorm bied je je content aan en hoe zorg je dat er inderdaad brood op de plank komt?

Hakker gaat onder andere in op het schrijven van blogs en het maken van podcasts. Bepalend voor welk medium je kiest (begin er met een!), zijn de antwoorden op volgende vragen:

1) Waar zit de concurrentie? Hakker: “Als je je een beetje wilt onderscheiden, dan moet je iets anders gaan doen.
2) Wat is mijn publiek gewend? In andere woorden: “Wat zou het publiek dat jij wilt bereiken een goed medium vinden?”
3) Waar heb ik veel zin in? Nu raadt Hakker aan te beginnen met wat je het meest ligt.

Waar je uiteindelijk ook voor kiest: de beste contentformats lossen een concreet probleem op voor de doelgroep. En al is het in het begin misschien nog wat gestuntel, volgens Hakker moeten we gewoon beginnen. Je purpose is te belangrijk om stil te houden. En stukje bij beetje wordt je content ook echt wel beter.

Jouw contentplan op een bierviltje
Bas Hakker

Koop het boek hier

 

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg de laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.