Trainingen, coaching, lezingen en consulting waar iedereen blij van wordt. Leidinggevenden en medewerkers!

DESTRUCTIEF LEIDERSCHAP

09-02-2023

DESTRUCTIEF LEIDERSCHAP

DESTRUCTIEF LEIDERSCHAP

Haar tranen verrasten mij. We zaten in een trainingsruimte. Zij was een van de deelneemster van een training ‘De sociale aspecten van leiderschap’. Ik was de trainer. We zaten tegenover elkaar en waren net begonnen aan een gespreksoefening. Ik had de rol van leidinggevende op mij genomen. We kwamen niet verder dan mijn inleidende woorden: “Ik wil graag even met je zitten, omdat ik benieuwd ben of ik iets voor je kan betekenen…” De tranen schoten direct in haar ogen. Ik stopte de oefening en vroeg haar wat er nu met haar gebeurde. Haar antwoord: “Dit is de eerste keer dan een leidinggevende vraagt of hij iets voor mij kan betekenen…” 

Nogmaals: het was een gespreksoefening. En ik was niet eens haar leidinggevende, maar een trainer. Het gemis aan aandacht zat blijkbaar diep.

Sindsdien – dit speelde zich denk ik zo’n vijftien jaar geleden af – kreeg ik de ene na de andere bevestiging dat de dame in kwestie geen uitzondering was. Veel medewerkers hebben het idee – terecht of niet – dat ze door hun leidinggevende aan hun lot worden overgelaten. Zo geeft 83 procent van de respondenten uit een onderzoek van The Ken Blanchard Companies aan sturing en ondersteuning van zijn of haar directe leidinggevende te missen. Met alle kwalijke gevolgen van dien. Voor mij stonden deze cijfers en de tranen van de deelneemster aan de basis van mijn purpose om als auteur en trainer te investeren in dienend leiderschap. Medewerkers hebben recht op aandacht van hun leidinggevende. Want wat heeft de rol van leidinggevende anders voor zin…?!

Blij ben ik daarom dat Joost Kampen in zijn boek ‘Destructief leiderschap’ ingaat op de desastreuze gevolgen van afwezig leiderschap. Want wanneer we aan destructief leiderschap denken, gaat het niet alleen om bijvoorbeeld de narcistische leider (die overigens wel in het boek aan bod komt). Ook de leiders die in geen velden of wegen te bekennen zijn, kunnen een verwoestende invloed hebben op het werkplezier en de prestaties van medewerkers. 

Leiderschap wordt volgens Kampen in de managementliteratuur vaak neergezet als een ‘idealistische activiteit’. Doel van ‘Destructief leiderschap’ is dan ook de volledige werkelijkheid in organisaties te laten zien en de ‘romantische kijk’ op leiderschap te onthullen. Al begrijp ik in zijn betoog zijn kritiek op dienend leiderschap niet: ‘De menskant schiet ook weer door en wordt een soort leiderschapsgeloof zoals bij servant leadership,” zo stelt Kampen. Hij noemt het een ‘heroïsch beeld’ op leiderschap. Grappig is dat hij later in zijn boek diverse aanbevelingen doet die een op een overeenkomen met wat ik in mijn lezingen en trainingen over dienend leiderschap deel.

Hoe het ook zij, ik deel de zorg van Kampen dat de nadruk te veel kan liggen op alle positieve effecten die leidinggevenden kunnen hebben, terwijl we voorbijgaan aan de ellende die zij ook kunnen aanrichten. Om een organisatie op te bouwen heb je een team nodig. Om een organisatie de vernieling in te helpen, help je slechts één leidinggevende nodig.

Terecht wijst Kampen daarom op de gevolgen die destructief leiderschap kan hebben. ‘Als medewerkers de effecten van destructief leiderschap ervaren, beantwoorden zij dit met minder presteren of gaan zelfs bewust tegenwerken.’ Dit bevestigt onderzoek van het bekende onderzoeksbureau Gallup, waaruit blijkt dat maar liefst 16 procent van alle medewerkers er met gestrekt been ingaat (mijn eigen woorden) om de organisatie waar zij werken dwars te zitten. Klojo’s? Misschien. Maar onderschat de rol van de afwezige leidinggevende niet die de eens zo enthousiast begonnen medewerker transformeerde in die klojo.

Gelukkig schetst Kampen niet alleen een beeld van de vernietigende gevolgen van de destructieve leider, maar gaat hij in de laatste hoofdstukken ook in op de vraag hoe te groeien in effectief leiderschap en hoe om te gaan met die leidinggevende die zijn rol – bewust of onbewust – verwaarloost. ‘Overwinnen van destructief leiderschap vergt niet enkel gedragsverandering bij de leidinggevenden, maar ook bij staf en medewerkers,’ aldus Kampen.

Ik denk weer aan de geëmotioneerde deelneemster van mijn training. Natuurlijk moeten de leidinggevenden die zij had gehad en haar hadden verwaarloosd zich afvragen waarom zij in vredesnaam leidinggevende waren geworden, maar zelf zal ze ook een keuze moeten maken hoe om te gaan met de teleurstelling die ze heeft ervaren. Gelukkig geeft Kampen enkele tips mee voor de slachtoffers van destructief leiderschap, zoals:

  • Blijf je richten op je toekomst.
  • Koester een positief zelfbeeld.
  • Blijf alles in perspectief zien.

 

Destructief leiderschap
Joost Kampen

Koop het boek hier  

Ontvang een gratis e-book over Dienend Leiderschap, krijg je laatste blogs over leiderschap en storytelling in je inbox en mis niets! Meld je hier aan… >>

Henk Jan Kamsteeg was jurylid van managementboek van het jaar, schreef acht boeken over leiderschap en storytelling en is spreker over onderwerpen als dienend leiderschapinclusief leiderschap en storytelling. Regelmatig publiceert Henk Jan op deze site boekbesprekingen.

Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor het laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie.