Beste medewerker (1): Wat wil je nu eigenlijk?

Henk Jan KamsteegBlogLeave a Comment

Wil je bij een willekeurig bedrijf weten wie de directeur-eigenaar is en wie de medewerkers? Leg dan op maandagmorgen een leeg flesje bier naast de ingang van het kantoor neer. Grote kans dat de medewerkers naar binnenlopen en het flesje laten liggen. Degene die het flesje bij binnenkomst opraapt en weggooit, zou maar zo eens de man of vrouw kunnen zijn die je zoekt…

Hoe leidinggevenden ook hun best doen (lease-auto’s, bedrijfsuitjes, speelapparaten op de werkvloer, enzovoort, enzovoort) er zal altijd verschil blijven in de betrokkenheid bij de organisatie tussen de directeur en zijn medewerkers. Vraag is alleen hoe groot dit verschil mag zijn…

Onlangs kreeg ik terechte feedback op mijn blogs: “Allemaal leuk en aardig wat je schrijft over leiderschap, Henk Jan, maar hoe zit het met de medewerkers? Hebben zij ook niet hun verantwoordelijkheid?”

De leidinggevende die ik sprak, had gelijk. Zoals ik in een ander blog al aangaf, gaat het in de relatie tussen leidinggevenden en medewerkers om een partnerschap. Om het samen kijken hoe te groeien in competenties en betrokkenheid. Ja, de leidinggevende heeft hierin een cruciale rol. Verkloot (pardon my language) hij of zij de boel, dan heeft dit direct een negatief effect op de betrokkenheid van de medewerkers. Maar laten we inderdaad de rol van de medewerkers zelf niet vergeten. Uiteraard hebben we het veel over leiderschap, maar hiermee mag het zelfleiderschap van de medewerkers niet worden ondergesneeuwd. 

Waarom begon je aan deze baan?
Ging het je om meer dan alleen geld verdienen om je hypotheek en je vakanties te kunnen betalen?
Had je een passie om jezelf en daarmee het bedrijf beter te maken?

Het klinkt misschien kil, maar toen wij als medewerkers ons contract tekenden, gingen wij een deal aan met onze werkgever. Wij trekken alles uit de kast om te presteren met passie en hij of zij maakt maandelijks een bedrag over op onze rekening. Zo simpel is.

Aan ons medewerkers dus de volgende vragen:

  • Wat doen wij zelf om te blijven groeien in competenties en betrokkenheid?
  • Zijn wij bereid soms een extra stap te zetten voor de organisatie? (Besef dat het bedrijfsuitje ook niet in je contract staat en een extra stap van je directeur is).
  • Hoe spreken wij onze leidinggevenden aan wanneer wij het partnerschap missen?
  • Wat doen wij om onze kennis en kunde bij te houden?

Uit onderzoek van Gallup blijkt dat 16 procent van alle medewerkers actief niet-betrokken is. Dat is nogal wat! En ja, dit kan voor een deel best aan beroerd leiderschap liggen, maar dit hoeft lang niet altijd het geval te zijn. Misschien zijn wij wel de degenen die onze arbeidsovereenkomst niet al te serieus nemen.

In ‘Ik ben er helemaal klaar mee’ hebben de auteurs het over zogenoemde ‘ventieltrekkers’ in de organisatie. Dit zijn de medewerkers die willens en wetens de doelen van een organisatie dwarsbomen. Ik zou het advies dat ik aan managers geef die niet competent blijken voor hun leidinggevende taak, willen herhalen voor deze ventieltrekkers: stap op. Niet alleen word je namelijk zelf met de dag ongelukkiger, je collega’s en leidinggevenden worden dit door jouw houding ook.

Maar laat me positief afsluiten. Als jij er voor meer dan 100 procent voor gaat, zal iedereen hier de vruchten van plukken. De organisatie, je klanten en jijzelf ook!  

Mis niets! De laatste blogs over leiderschap en storytelling

* indicates required
/ ( mm / dd )

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.